H&M: Met jetons en grijpkranen naar meer klanten

  • geperonaliseerde grijpmachine grijpkraan

Meer klanten blijven trekken naar de echte winkels, dat blijft – in tijden van digitale transformatie – de grote uitdaging voor de retailsector. Sommige winkels veranderen daarom haast in belevingscentra, met elementen die de vijf zintuigen aanspreken om zo een ultieme klantbeleving te creëren en meer klanten aan te trekken.

Het idee daarachter? Dat de beste klantenbinding op emotioneel vlak ontstaat. Het verstand kiest dan wel voor functionaliteit en waarde, maar de echte aankoopbeslissing blijkt vaak een emotionele beslissing te zijn. Zit de opgedane emotie dus goed, is klantretentie een eitje.

Tegenover dit soort grootschalige aanpak staan echter ook zachtere acties met veel resultaat: H&M wilde meer nieuwe klanten in hun winkel op de Antwerpse Meir. Daarvoor zochten ze een leuke, niet-opdringerige manier waarmee mensen uitgedaagd werden om toch hun winkel te betreden.

Grijparmen en doosjes

Enkele hostessen verdeelden op de Meir jetons met het winkelmerk erop en een korte aanwijzing. Ze waren goed ingelicht over welk type klant wij voor ogen hadden en wie ze moesten viseren. De jetons zetten de ontvangers aan om binnen te gaan en de grijpkranen uit te proberen. Die grijpkranen stonden op een goede plek in de winkel en waren volledig gepersonaliseerd en gevuld met gadgets en goodies die relevant waren voor de winkel.

Plezier en meer klanten

Iedereen wil wel eens proberen om iets te winnen, zeker als het bijna geen moeite kost. Met de extra nostalgische gevoelswaarde – die tijden die je vroeger op de kermis of aan de kust beleefde – creëerde onze winkelier een positieve emotionele verbinding met zijn merk. En ondertussen ook alvast een hogere omzet en meer klanten. Een duidelijk percentage van dit soort nieuwe klanten gingen over tot aankoop van een item.

Wat H&M wint

Het spelelement paste helemaal in de doelstellingen van onze klant omdat:

Fashion = emotie

Juist in de fashion industrie is het gevoel dat een merk overbrengt bijna zo belangrijk als het product op zich. De teasing aanpak van de hostessen en het spelidee bracht de juiste mix van plezier en resultaat.

Herinneringen creëren

Met fijne emoties ontstaan fijne herinneringen. Omdat de grijpkraan op “altijd prijs” kan ingesteld worden, vertrok elke speler met een blij gevoel en goede herinneringen. Deze zullen hem volgende keer aanzetten om terug binnen te stappen.

Waarom Take5&Play van dit project houdt

Wij zijn blij dat we kunnen bijdragen aan deze plezante actie:

  • Omdat deze klant
    • Een authentieke merkbeleving bezorgde aan de spelers
    • Elke speler plezier bezorgde omdat ze altijd iets wonnen
    • Mits een minimale investering meer klanten genereerde
  • Omdat we heel ver konden gaan in de personalisatie van de grijpkraan zelf waardoor deze op een stijlvolle manier deel kon uitmaken van het interieur;
  • Omdat deze winkel de positieve gevolgen van spel effectief ervaarde;
  • Omdat onze klant koos voor een klantenactie zonder zorgen, voor kwaliteit en een professionele leverancier. En die leverancier van spelplezier? Dat zijn wij.

2018-10-23T13:42:35+00:00