Zo krijg je meer klanten in je échte winkel

Waarom nog ergens heenrijden om in je behoeftes te voorzien? Alles wordt toch aan huis geleverd! In tijden waarin consumenten nergens meer heen moeten om spullen te kopen, blijkt meerwaarde-beleving de belangrijkste reden om toch uit je zetel te komen: klanten zoeken een sociaal contact, een uitwisseling van gedachten, een uitzonderlijke ervaring, plezier. Winkelen evolueerde dan ook van pure transactie naar een (h)echte relatie.

5 trends in retail

Wat online winkels namelijk niet kunnen, is authentieke belevingsmomenten creëren. Echte winkels bezielen mensen en zorgen ervoor dat ze met plezier komen. Dat lukt als de customer convenience groot is, en vooral de customer experience top.

Natuurlijk is er niets sterkers dan een persoonlijke één-op-één relatie om een unieke klantervaring op te bouwen. Maar waar je ook op kunt inspelen zijn de volgende trends:

  1. Bedwelm me

    In een echte winkel kan je producten met eigen ogen zien, voelen, horen, ruiken, proeven en passen. Eén van de belangrijkste redenen dat klanten de moeite doen om in een winkel te kopen blijkt dat ze de producten kunnen voelen1. Zorg dus dat je product aan te raken is, dat ze onderdelen of binnenkanten kunnen voelen, dat ze kunnen zien hoe iets is samengesteld, …
    En spreek indien mogelijk alle 5 zintuigen aan: van de juiste geur tot de juiste muziek: elk elementje zorgt mee voor het welbevinden van je klant.

  2. Entertain me

    Breng mensen bijeen in je winkel en zorg dat ze er meer tijd spenderen: zorg voor een spellenhoek, voorzie een koffiehoek of laat zelfs een koffiebar uitbaten, … Gebruik laatste nieuwe technologie, en biedt ervaringen met virtual reality, slimme spiegels en digitale schermen.

  3. Maak het me makkelijk

    Bijkomende diensten die je voorziet in je winkel zorgen voor extra customer convenience. Maak het leven van je klanten makkelijker met shop-in-shops, bankierdiensten, reisbureaus, …

    Alleen al een eenvoudige afhaal- en retourdienst maakt een verschil: uit onderzoek blijkt dat 40% van de klanten die bestelde producten komen ophalen ook een impulsaankoop doen. En dat 20% van de klanten die iets retour brengen toch opnieuw iets kopen.

  1. Raak me

    Slagen je medewerkers erin om klanten mee te krijgen in hun en jouw verhaal? Dan versterken ze je relatie met je klant. Door hen op een authentieke manier persoonlijk te benaderen, ontstaat het eenvoudig plezier van menselijke interactie. Dat klinkt simpel, maar blijkt voor velen toch echt een reden om naar de winkel te gaan: klanten hebben nog steeds de behoefte aan betekenisvolle menselijke interacties.
    Zorg er echter ook voor dat je medemerkers zelf gepassioneerd zijn, en expertise hebben. Het olympisch minimum? Ze moeten (kunnen) beschikken over minstens evenveel informatie als je op je website verdeelt.

  2. Verwelkom mijn gezin

    Een uitje naar de winkel wordt een beleving als iedereen relaxt: als kinderen niet jengelen maar zich amuseren – met een flipperkast of kickertafel. Of als mannen zich niet vervelen, maar zich juist vermaken met net diezelfde spellen en fijne momenten creëren die in hun geheugen verankerd worden. Zo ontstaan relaties die verder gaan dan koop/verkoop. Zo ontstaan emotionele verbindingen die veel diepere betekenissen hebben voor klanten.

 

1https://www.shopify.com/retail/119926083-how-retailers-manipulate-sight-smell-and-sound-to-trigger-purchase-behavior-in-consumers  

2018-07-10T10:42:21+00:00